reklama

Emocionálna obrana

Teraz to už viem. Môj blog je emocionálna obrana. Obrana proti tomu, že pracujem za podmienok, ktoré sú v nemocniciach na Slovensku neľahké a nedokážem ich zmeniť. Jadro mojej obrany( aj blogu) stojí na tom, že chcem ukázať, že nielen ja, ale aj moji spolupracovníci, moji známi aj mnohí neznámi kolegovia sme ochotní venovať pacientom mnoho psychických síl, vedomostí, prežívať emocionálne aj fyzické stresy, nepohodlie a nedostatok spánku, lebo ich chceme zachrániť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (37)

Bola som na súde. Ako svedok obhajoby. Mala som z toho stres. Mám z toho des.
Pýtali sa ma, či si myslím, že pred niekoľkými rokmi stačili dve sanitky RLP na dva okresy.
Nie som zriaďovateľ nemocníc. Vykreslila som im súčasný integrovaný záchranný systém.
Pýtali sa ma, prečo som „neurgentovala helikoptéru" keď neboli dostupné sanitky. Helikoptéra (najbližšia) v tom čase bola v Poprade, kým by vzlietla a pristála....Ako taká, nevojde priamo na ARO, pacienta v kritickom stave musí k nej doviezť tiež sanitka. Čerstvý úraz mozgu s jeho opuchom sa s prudkou zmenou atmosférického tlaku veľmi neráčia.
Pýtali sa ma, či sa na úrazy mozgu často umiera.
Umiera.
Pýtali sa ma, prečo som sa viac nesnažila zohnať sanitku.
Lebo som neustále a neústupne urgovala dispečing, v duchu chápala, že sanitky sú na výjazde pre iných, ktorí sú v tiesni. Nemohla som to ovplyvniť. Namiesto toho som sa zmietala medzi zúrivosťou a zúfalstvom. Nebránilo mi to kontinuálne liečiť a ratovať pacienta.
Či to všetko chcem do zápisu.
Chcem.
Či chápem, akí sú zúfalí rodičia, keď ich syn kvôli tomu zomrel.
Ich syn zomrel na následky poranenia mozgu po dvanástich dňoch od úrazu. Ale chápem ich zúfalstvo.
Vraj, to určite!
Denne som účastníkom podávania zlých správ, akokoľvek to povieme, akékoľvek slová zvolíme, vieme, že sú kruté. Denne som svedkom takého zúfalstva.
Či to chcem do zápisu?
Potom som sa spýtala, prečo nepredvolali vtedajších šéfov a zriaďovateľov a manažerov...
Na pýtanie sú to oni a nie ja.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pred niekoľkými rokmi mal Xa veľmi búrlivú a svalnatú noc. Ukončil ju elegantným šmykom. Aspoň zámer bol taký. O tretej ráno. Spadol z balkóna a pristál na hlave. Kamaráti zavolali sanitku, pretože pád vyzeral hrozivo. Xa začali rásť monokle pod okom a hrča na čele. Keď prišli záchranári, ešte stále spieval...Ani tak nebulo, ani tak nešmí bic... Do sanitky ho vtisli kamaráti aj záchranári. Počas jazdy sa pokúšal otvárať dvere, lebo chcel kývať kamarátom, striedavo spieval a hrešil, že ho odtiahli z dobrej žúrovice.
V nemocnici ho ošetrili, urobili snímok lebky, bol negatívny. Odobrali krvné testy. Aj na alkohol. Hladina 2 ‰ bola „slušná" na 19 ročného mladíka . Pri podozrení na vážny úraz hlavy sa zvyčajne robieva CT mozgu. Lenže chyba lávky. V nemocnici práve CT nefungovalo a najbližšie „funkčné destinácie" v našom kraji boli (o tretej v noci) vzdialené viac ako 70 km. Po protestoch, že mu nič nie je a chce sa vrátiť, uznal a uložil sa na erárnu posteľ. Ráno sa zobudil, prebral, ale táral dve na tri a kým došiel neurológ, upadol po lucídnom intervale do bezvedomia.
Och. Lucídny interval.
Krvácanie nad mozgové obaly, alebo nad plenu ( duru) mozgovú sa volá epidurálny hematóm. Je preň charakteristický klinický obraz: Pacient je po inzulte ( páde, údere) krátko v bezvedomí, ale potom sa preberá a nasleduje rôzne dlhý lucídny interval ( interval bdenia - pacient je pri vedomí). Pacient v tom čase nemusí javiť žiadne známky neurologického postihnutia a pokiaľ je prítomný alkohol v krvi, odchýlky od normy môžu byť zastreté. Práve pre lucídne obdobia, pacienta s možným úrazom mozgu, ktorý je prekrytý alkoholom ( a nielen takých), lekári hospitalizujú. Zvyčajne ich pod dozorom nechajú prespať v nemocnici. Neposielajú ich domov .
Xa objednali na CT hneď ráno, keď bol pri vedomí. CT fungovalo v neďalekej poliklinike. Ešte stihli zavolať sanitku RLP a už s nim leteli na ARO. Keď k nám prišiel, mal kŕče a bol v kóme, zle dýchal. Vykonali sme rýchlo niekoľko život zachraňujúcich opatrení, ako zaistenie dýchacích ciest, napojenie na umelú ventiláciu pľúc, zaistili žilu, opakovane urgovali sanitku ( integrovaný záchranný systém bol vtedy vo hviezdach), zaistili centrálnu žilu a podali lieky proti opuchu mozgu, volali na dispečing, kde je tá sanitka.
Prevoz kriticky chorého je veľmi vážna vec a musí byť zaistený po každej stránke. Musia byť v plnej funkčnej pohotovosti prístroje, ktoré pacientovi udržiavajú, sledujú a nahrádzajú životne dôležité funkcie. Lôžko (akokoľvek úzke) sa mení na malé ARO - pacient má transportný monitor, dýchací prístroj, injekčné a infúzne pumpy... Je omotaný káblami, hadičkami a zbernými vakmi.
V tom čase ( keď sa darí, tak sa darí) boli všetky ( dve a pol) takto vybavené sanitky mimo mesta, na výjazdoch u iných ľudí v tiesni. Aj keď sa každému, koho sa to týka zdá, že v danej chvíli by malo byť všetko vrhnuté do boja o zdravie jedného, život v nemocnici sa nezastaví. Kým sa Xa vrátil z vyšetrenia, bežali iné operácie, na urgentnej sále operovali pacienta s akútnym krvácaním do brucha z roztrhanej sleziny, na našom oddelení bojovalo ďalších sedem kritických pacientov...
Hneď ako sa dostavil z CT, išiel na operačnú sálu. Zranenie bolo komplikovanejšie, ako sa zdalo. Okrem krvácania nad plenu mozgovú mal pomliaždené tkanivo mozgu v čelovej a spánkovej oblasti. Okolie poraneného tkaniva puchlo a utláčalo zdravé.
Po operácii, v ktorej mu odklopili časť lebky nad opuchnutým tkanivom ( aby mala kam puchnúť), sa už z kómy neprebral. Mozog puchol ďalej, nereagoval na liečbu, bola konštatovaná mozgová smrť. Zomrel po dvanástich dňoch od zranenia.
Požiadali sme o darovanie jeho orgánov.
Pichli sme do osieho hniezda.
Bol súd. Po rokoch. Svedčili sme, ako to bolo - nebolo. Nešťastní príbuzní plačú, kladú otázky, na ktoré nevieme vždy racionálne odpovedať. My v duchu hromžíme, že sme ho neopili, nezhodili, nepokazili CT, neblokovali sanitku, že sme sa vtedy takmer po..., keď nešla. Právnici krížia meče. Znalci dokazujú. 
... a karavána ide ďalej.

Ľubomíra Romanová

Ľubomíra Romanová

Bloger 
  • Počet článkov:  129
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Anestéziologička. Má sestru - fyzik, otca - literárny vedec a anglického špringeršpaniela menom William (Shakespeare). Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáKoncertAnestéziológiaMôj priateľ TimiIntenzívna medicínaPovzdychyA vôbec

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu